Pliki cookies

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zamknij

Insulina-hormon produkowany przez trzustkę. Odpowiada za wpuszczanie glukozy do komórek oraz za jej gromadzenie w wątrobie. Gdy jest jej za dużo, tłuszcz gromadzi się w tkance tłuszczowej. Zaczynamy tyć, gdy więcej energii dostarczamy niż spalamy. Jest to proces skomplikowany, bo nie sama ilość kalorii się liczy, ale ich forma. Inaczej organizm reaguje na energię dostarczoną w cukrze, a inaczej na tę dostarczoną w tłuszczu.

Im lepiej T (...)Więcej

Tylko 10% otyłości ma swoje źródło w zaburzeniach hormonalnych. 5-7% to efekty zażywanych leków, reszta czyli około 85% to nic innego jak patologia łaknienia, czyli nieprawidłowe żywienie, złe nawyki, nieradzenie sobie ze sobą. Najczęściej twierdzimy np. że przybywamy na wadze, bo gruby był nasz ojciec lub dziadek i w ten sposób znajdujemy usprawiedliwienie na zbyt duży apetyt. Tym czasem przyczyn nadmiernego jedzenia należy szukać we własnej (...)Więcej

Detoks, czyli odtruwanie organizmu, to proces, którego celem jest wydalenie szkodliwych substancji utrudniających cykliczną regenerację narządów naszego ciała. Komórki potrzebują tlenu i substancji odżywczych. Jednak w procesach metabolicznych powstają substancje odpadowe, które trzeba odprowadzić na zewnątrz komórki. Nasz organizm jest doskonale przygotowany do samoistnego odtruwania. Wątr (...)Więcej

Źle dobrana dieta może być niebezpieczna dla pacjenta. Bardzo dużo osób otyłych jest jednocześnie chorych na różne schorzenia, które najpierw trzeba wyleczyć. Dlatego każdą dietę trzeba dostosować indywidualnie dla danej osoby w zależności od płci, wieku, wykonywanej pracy i co najważniejsze- stanu zdrowia. Inna wszak będzie dieta dla cukrzyka i dla nadciśnieniowca. Prawidłowa nie kończy się wraz z kuracją. Powinna stać się modelem życia na pr (...)Więcej

Ciągle za mało jadamy produktów „ ochronnych”, a konkretnie mówiąc: mleka, jaj, ryb, podrobów, warzyw liściastych, warzyw gotowanych, okopowych (ale nie ziemniaków), surowych warzyw i owoców. Człowiek bez tych produktów nie może być zdrowy. Stąd powstała nazwa na te produkty czyli są to produkty ochronne czyli odpornościowe.

(...)Więcej
 

Na straży figury

 
 

Insulina-hormon produkowany przez trzustkę. Odpowiada za wpuszczanie glukozy do komórek oraz za jej gromadzenie w wątrobie. Gdy jest jej za dużo, tłuszcz gromadzi się w tkance tłuszczowej. Zaczynamy tyć, gdy więcej energii dostarczamy niż spalamy. Jest to proces skomplikowany, bo nie sama ilość kalorii się liczy, ale ich forma. Inaczej organizm reaguje na energię dostarczoną w cukrze, a inaczej na tę dostarczoną w tłuszczu.

Im lepiej Twoje ciało zarządza energią, tym masz lepszą sylwetkę i jesteś zdrowsza.A za zarządzanie energią w Twoim organizmie odpowiada właśnie insulina.

 

Glukoza-cukier prosty. Pochodzi z węglowodanów i jest najlepszym sposobem szybkiego dostarczenia energii do komórek. Jej poziom we krwi nie powinien przekraczać 120mg/100ml po posiłku. Glukoza nie potrafi samodzielnie przedostać się przez ścianki komórki, wpuścić ją tam może jedynie insulina. Na każdej komórce znajdują się specjalne receptory insulinowe, przez które glukoza może wejść do komórki. Kiedy dostarczysz organizmowi więcej energii, niż jesteś w stanie zużyć w danej chwili. Pomoże Ci insulina. Zamiast wpuścić nadmiar glukozy do komórek mięśni, skieruje ją do wątroby, gdzie zostanie zmagazynowana w postaci glikogenu.

 

Glikogen- cukier złożony, który w organizmie pełni rolę zapasu energii. Gromadzony w wątrobie i w mięśniach, uwalniany jest przez glukagon, gdy poziom glukozy we krwi spada.

 

Glukagon- również hormon, wytwarzany w trzustce, ale o przeciwnym działaniu do insuliny: zwiększa ilość glukozy we krwi, gdy zaczyna spadać poniżej dopuszczalnego poziomu.

 

W zdrowym organizmie glukoza i insulina stale na siebie oddziałują. Jeśli rośnie poziom glukozy- rośnie też ilość insuliny,, spada ilość glukozy. Trzustka przestaje wydzielać lub zmniejsza wydzielanie insuliny.

 

Z bliżej nieustalonych przyczyn czasami komórki wątroby, mięśni i tkanki tłuszczowej zaczynają ignorować insulinę. Ten spadek wrażliwości to pierwszy krok do wykształcenia się insulinooporności i początek pasma poważnych problemów z figurą i zdrowiem. Gdy komórki odmawiają wstępu glukozie, ta nie ma się gdzie podziać i błąka się po krwi. Trzustka wykrywa zwiększony poziom glukozy, wysyła na pomoc więcej insuliny. Cały ten nadmiar insuliny krążący w żyłach zaburza system spalania i gromadzenia tłuszczów.

 

Kilka prostych zasad na utrzymanie insuliny na właściwym poziomie

 

Nie żałuj sobie przypraw zwłaszcz cynamonu który poprawia wrażliwość na insulinę. Jedz nasiona słonecznika i dyni, są bogate w magnez, który zwalcza insulinooporność. Są również dobrym źródłem kwasu linolowego-substancji niezbędnej do utrzymania właściwego poziomu hormonów, oraz rozpuszczalnego błonnika, który reguluje poziom cukru we krwi.

Ćwiczenia poprawiają wrażliwość insulinową o 40%, jeśli „wypocisz” 500 kcal. Unikaj energetyków, po ćwiczeniach najlepiej wypić przygotowaną w równych proporcjach mieszankę wody i soku z owoców. z dodatkiem odrobiny soli, która zastąpi wypocone minerały.

Staraj się ćwiczyć 20-30 minut trzy razy w tygodniu.